-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3517 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

دربارة يك موضوع اجتماعي، در چه مكانهايي ميتوان قضاوت كرد؟

رسيدگي و قضاوت دربارة موضوعات اجتماعي، از نظر زماني و مكاني، بايد به گونهاي باشد كه به تأمين آثار مثبت اجتماعيِ آن قضاوت، كمك كند; به همين جهت، به نظر ميرسد كه دربارة هر موضوعي، بايد مكان مناسب آن موضوع را در نظر گرفت; براي مثال اگر ميخواهيم دربارة مسئلهاي كه صبغة فرهنگي و دانشگاهي دارد، به قضاوت و بررسي بپردازيم، بهترين و مناسبترين مكان، براي اين كار، دانشگاهها و مراكز فرهنگي هستند، و اگر دربارة مسائل شهر و آبادي آن اظهار نظر كنيم، بهتر است در شهرداريها انجام شود، و دربارة ادارة شهر در فرمانداريها و... . البته مسجد از جمله مكانهايي بوده كه از صدر اسلام، محلّ طرح و بررسي موضوعات اجتماعي بوده است; به گونهاي كه از طرح مسائل ديني گرفته تا مسائل بين المللي ـ مانند پذيرايي از سفرا و نامه به دولتها... ـ در مسجد انجام ميشده است; البته امروزه نيز بهترين مكان، براي بررسي برخي مسائل، همان مساجد است، ولي اين فقط منحصر به مسائلي است كه مربوط به اصل اسلام و مصالح كلّي نظام اسلامي ميشود كه جنبة اجتماعي پيدا كرده باشد و امام مسلمانان لازم بداند در حضور مردم، به بررسي آن بپردازد. شبيه آن را ميتوان در قسمتي از خطبههاي نماز جمعه مشاهده كرد كه چگونه امام جمعه، به بررسي برخي امور ديني ـ اجتماعيِ مردم ميپردازد، ولي نميتوان گفت: مسجد ـ امروزه ـ جايگاه طرح هر مسئلة اجتماعي است، زيرا مسجد جايگاه عبادت و طهارت ميباشد و در حدّ امكان بايد به همين منظور از آن استفاده شود; چنان كه قرآن ميفرمايد: لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَي التَّقْوَيَ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا;(توبه،108) آن مسجدي كه از روز نخست بر پاية تقوا بنا شده، شايستهتر است كه در آن ]به عبادت[ بايستي، در آن، مرداني هستند كه دوست دارند پاكيزه باشند. تذكراين نكته لازم است كه اگر ميبينيم در صدر اسلام، از مسجد، به عنوان محلّ طرح همة مسائل، استفاده ميشده است، جهتش اين بوده كه هنوز ارگانهاي نظام اسلامي، نهادينه نشده بودند; تا امكان آن باشد كه هر كدام در محل و مكان مناسب خود، به كار بپردازند; مانند آن كه ما در اوّل انقلاب، از مساجد، انواع بهرهبرداريها را ـ از اقامة نماز تا آموزش نظامي ـ ميكرديم، ولي امروزه براي نظام يافتن امور و اختصاص مكانهاي مناسب براي هر يك از كاري، نيازي به اين امر نيست. خلاصه آن كه بررسي هر امري بايد در مكاني كه با آن امر، تناسب دارد انجام بگيرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.